قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

پیش فروش خودروی رانا؛ قانونی یا غیرقانونی؟

پایگاه اطلاع‌رسانی خودروسازی: پیش‌فروش خودرو رانا محصول شرکت ایران خودرو از هفته گذشته آغاز شد و به دلیل آنچه که آن را استقبال مشتریان خواندند متوقف شد اما پس از آغاز پیش‌فروش این محصول، اظهارنظرهای دست‌اندرکاران مسئول در این زمینه نشان می‌دهد که ظاهرا مدیران ایران خودرو چند موضوع اساسی را در این زمینه نادیده گرفته‌اند.

مدیران شرکت ایران خودرو در حالی پیش‌فروش خودرو رانا را آغاز کرده‌اند که موضوعاتی همچون قیمت تمام شده خودرو، زمان عرضه در پیش فروش این محصول نادیده گرفته شده است و ظاهرا حتی پس از برگزاری جلسه مدیران این شرکت با مسئولان سازمان ...

حمایت باز هم بر نادیده گرفتن آن اصرار دارند.

براساس قانون تجارت در زمان پیش‌فروش یک محصول باید قیمت تمام شده و زمان و شرایط محصول در هنگام تحویل به اطلاع مشتری رسانده شود و در این زمینه حتی خودروسازان بزرگ دنیا در همان زمان رونمایی از محصول خود که گاها با فاصله زمانی بسیاری نسبت به زمان تحویل اولین محصول اتفاق می‌افتد قیمت تمام شده محصول را به طور قطعی اعلام می‌کنند اما گویا در کشور ما رسم بر این است که قیمت یا حدود قیمتی در زمان رونمایی و معرفی محصول اعلام شود و قیمتی فراخور حال و زمان عرضه محصول برای آن در زمان مقتضی تعیین می‌شود.

اینکه مسائلی خارج از کنترل خودروسازان بر این موضوع تاثیر دارد امری بدیهی است اما مطمئنا مدیریت تامین مواد اولیه و کنترل بازار در بازار انحصاری همچون بازار خودروسازی ایران شرایط را آنچنان برای این موضوع سخت و دشوار نکرده است که نتوانیم برای سه یا چهار ماه دیگر هم قیمتی قطعی اعلام کنیم و شرایط را برای جلوگیری از بازار سیاه شدن قیمت یک محصول مهیا نکنیم.

در این میان شهرام میرآخورلو مدیرکل دفتر نظارت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام داشته است که شرکت ایران خودرو بنابر قانون برای پیش‌فروش محصول باید با توجه به برنامه تولید محصول و توان عرضه آن مجوز لازم را از دفتر ماشین‌سازی و نیرو محرکه وزارت صنعت دریافت و در عین حال با مجوز سازمان حمایت پیش‌فروش محصول خود را آغاز کند.

در همین حال محسن صالحی‌نیا معاون اقتصادی و امور صنایع وزیر «صنعت، معدن و تجارت» نیز در گفتگو با همین خبرگزاری تاکید کرده است که بر اساس آیین‌نامه فروش خودرو سازمان حمایت، خودروسازان ملزم به تعیین و اعلام قیمت نهایی محصول قبل از پیش‌فروش آن هستند و طبق این آیین‌نامه، پیش‌فروش یک خودرو باید براساس زمان تحویل، سود مشارکت و قیمت مصوب سازمان حمایت انجام شود.

حالا در این میان این سوال مطرح است که ایران خودرویی‌ها در حالی که هنوز قیمت عرضه خودرو رانا مشخص نشده چگونه پیش‌فروش این خودرو را آغاز کرده‌اند و آیا می‌توان نتیجه گرفت که این شرکت بدون اخذ مجوز سازمان حمایت پیش فروش محصول را آغاز کرده است!؟

در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی به سر می‌بریم اما لازمه حمایت از کار و سرمایه ایرانی رعایت حقوق مصرف‌کننده‌ایست که با خرید یک محصول ایرانی قصد حمایت از تولید ملی را دارد.

ظریفی می‌گفت داستان صنعت خودروسازی ما و بازیگران آن به داستان دروازه‌بان‌های ایرانی لیگ برتر می‌ماند که وقتی سایه دروازه‌بان و حریف خارجی را بر خود نمی‌بینند هر روز به ساز جدیدی می‌رقصند و یا می‌رقصانند!

به نقل از رجانیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد