قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

مطالبه دیه از صندوق تأمین خسارت بدنی بیمه نیازمند دادخواست نیست

پرسش:

نظر به این که:

اولا: بر اساس ماده 2 آئین نامه چگونگی اداره صندوق تأمین خسارت های بدنی (موضوع ماده 13 قانون اصلاح قانون بیمه شخص ثالث مصوب 1387)، صندوق تأمین خسارت های بدنی دارای شخصیت حقوقی مستقل است.

 

ثانیا:مرکزیت و مرجع دریافت اوراق قضائی مربوط به صندوق تأمین خسارت های بدنی در تهران واقع شده است.

و ثالثا: مطابق ماده 22 قانون اصلاح قانون بیمه شخص....

 ثالث، محاکم قضائی مکلفند در جلسات رسیدگی به دعاوی مربوط به حوادث رانندگی، حسب مورد شرکت بیمه زی ربط و یا صندوق تأمین خسارت بدنی را جهت ارائه نظرات و مستندات خود دعوت نمایند،

بفرمائید تکلیف محاکم در مواجهه با پرونده های تصادفات رانندگی، عمل به ماده 13 قانون آئین دادرسی مدنی است که طی آن خواهان می تواند به دادگاهی رجوع کند که عقد یا قرارداد در حوزه آن واقع شده است که این امر به لحاظ بعد مسافت و به دلیل عدم اعاده به موقع نسخه دوم ابلاغیه و یا عدم حضور نماینده صندوق، موجبات تجدید اوقات رسیدگی و اطاله دادرسی را فراهم می آورد و یا تکلیف، اجرا ماده 21 همان قانون است که بر اساس دعاوی در دادگاهی اقامه می شود که متوقف یا ورشکسته در حوزه آن برای انجام معاملات خود، شعبه یا نمایندگی داشته باشد که در این صورت نیز مشکلات جدی هزینه و ایاب و ذهاب بر زیان دیدگان تحمیل خواهد شد.

 

نظرشه شماره 3764/7 مورخ 1/8/1390 اداره کل حقوقی

«اصولاً نیازی به طرح دعوی علیه صندوق تأمین خسارت های بدنی نیست و دعوت این صندوق در پرونده های مربوط صرفاً به عنوان مطلع است. ثانیاً در مواردی که به طرفیت این صندوق طرح دعوی می شود، بعد مسافت و امثال آن باعث تغییر دادگاه صالح نمی شود.»

منبع: مأوی‌نیوز، دو شنبه مورخ 21 فروردین 1391

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد