قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

م.ق292) فحاشی پیامکی، افتراء ساده و افتراء عملی

سئوال از خام سیما

سلام- من برادری دارم که با خانومی کمتر از یک ساله عقد کرده. این خانوم با حیله وارد خونواده ما شدند. بعد از شیش ماه زندگی تقاضای طلاق کرد و...چیزی که جدیدا مد شده...داداشمو با اس ام اس تحریک میکرد و داداشم چند بار بهش فحش داد...سیم کارتی که دست داداشم بوده به نام منه!!! چون دختره فکر میکرده به نام داداشمه خیالش جمع بوده که میتونه علیه اون شکایت کنه و پرونده طلاقشو به نفع خودش تموم کنه. حالا از دادسرا برای ...

من احضاریه اومده!!! من رفتم و گفتم این خانوم چون عروس ما بودن و خونه ما میومدن سیم کارتو برداشتن و فحش و اینا کار خودشونه! حالا من میتونم این ادعامو ثابت کنم؟ و در ضمن هیچ صحبتی از داداشم نکنم؟


پاسخ از ما:

با توجه به متن سئوال و برداشت ما از آن:


1) دادش شما با استفاده از سیم کارتی که به نام شما بود به همسر خود فحاشی پیامکینموده است، که در این صورت مباشر جرم ایشان است و برابر ماده 691 قانون مجازات اسلامی مورد تعقیب قرار گرفته و مجازات خواهد شد.


2) برابر استعلام انجام شده از مرجع صدور سیم کارت مشخص شد که مالکیت سیم کارت متعلق به شما است. مقام تحقیق دادسرا (دادیار یا بازپرس) شما را به عنوان مالک سیم کارت و برابر قاعده و عرف حاکم مبنی بر این که علی الاصول مالک هر مال خودش از آن مال استفاده می کند مگر خلاف آن ثابت شود،  شما را به عنوان مالک سیم کارت و متهم ظاهری پرونده احضار نمود.

چنانچه ثابت شود که شما سیم کارت را به بردادرتان به قصد این که او مبادرت به فحاشی به همسرش نماید، دادید، شما نیز به عنوان معاونت در فحاشی پیامکی مورد تعقیب قرار گرفته و مجازات خواهید شد(ماده 726 قانون مجازات اسلامی ناظر بر ماده 641 این قانون) و اگر خلاف آن ثابت شود یعنی برادر شما که حق استفاده از سیم کارت شما داشته است، بدون هماهنگی قبلی با شما چنین کاری کرده باشد در این صورت  اتهامی متوجه شما نیست.


3) اظهارات شما در نزد قاضی محترم متضمن انتشاب دو جرم به عروستان است که در صورت شکایت ایشان مورد شما تعقیب قرار گرفته و مجازات خواهید شد، زیرا، شما عروستان را متهم به سرقت سیم کارت و فحاشی از آن طریق برای خود نمودید تا با این کار بتواند برادر شما که شوهرش می باشد را متهم به فحاشی فوق نماید و  از این طریق در دعوی طلاق به عنوان یک اهرم فشار استفاده نماید. لذا در واقع شما اتهام افتراء (ساده) سرقت و افتراء عملی فحاشی را نیز به عروستان منتسب نمودید که هر دو عمل جرم و قابل مجازات است (مواد 697 و ماده 699 قانون مجارات اسلامی)


4) با توجه به مراتب فوق، اولاً: دفاع شما را به کیفیت بیان شده -حسب اقرارتان- به هیچ عنوان صحیح ندانسته و تأیید نمی کنیم و راهنمایی از سوی ما در جهت اثبات آن متصور نیست. تأکید می گردد که هدف ما کمک به نیازمندان مشاوره حقوقی در جهت احقاق حقوق تضییع شده آنان است و نه مساعدت آنان در نیرنگ به  قانون و ....

در پناه حق


زیرنویس:

1) ماده 641 قانون مجازات اسلامی کتاب پنجم-تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده مصوب 2/3/1375 : «هرگاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاههای مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات ، مرتکب به حبس از یک تاشش ماه محکوم خواهدشد.»


2) ماده 726 قانون مجازات اسلامی-تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده مصوب 3/2/1375: «هرکس در جرایم تعزیری معاونت نماید حسب مورد به حداقل مجازات مقرر در قانون برای همان جرم محکوم می شود.»


3) ماده 697 قانون مجازات اسلامی-تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده مصوب 3/2/1375: «هرکس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جراید  یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را صریحاً نسبت دهد یا آنها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز درمواردی که موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا ( 74 ) ضربه شلاق یا یکی از آنها حسب مورد محکوم خواهدشد.

تبصره - در مواردی که نشر آن امر اشاعه فحشا محسوب گردد هرچند بتواند صحت اسناد را ثابت نماید مرتکب به مجازات مذکور محکوم خواهدشد.»


4) ماده 699 قانون مجازات اسلامی-تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده مصوب 3/2/1375: «هرکس عالماً عامداً به قصد متهم نمودن دیگری آلات و ادوات جرم یا اشیایی را که یافت شدن آن در تصرف یک نفر موجب اتهام او می گردد بدون اطلاع آن شخص در منزل یا محل کسب یا جیب یا اشیایی که متعلق به اوست بگذارد یا مخفی کند یا به نحوی متعلق به او قلمداد نماید و در اثر این عمل شخص مزبور تعقیب گردد ، پس از صدور قرار منع تعقیب و یا اعلام برائت قطعی آن شخص ، مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و یا تا (74) ضربه شلاق محکوم می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد